Raport z badania delfickiego V4 2030
Raport z badania delfickiego V4 2030
Zapraszamy do zapoznania się z naszym raportem z badania delfickiego “Ścieżki zrównoważonych innowacji w państwach Grupy Wyszehradzkiej V4 2030 w kierunku odbudowy po COVID-19” na temat potencjalnych wyłaniających się w przyszłości możliwości, które mogą poprowadzić transformację po COVID-19 w kierunku zrównoważonego – i z dala od niepożądanych, niezrównoważonych trajektorii – rozwoju.
5 najważniejszych trendów w państwach Grupy Wyszehradzkiej
Podczas badania stwierdzono, że 5 najważniejszych trendów w regionie V4 to:
- rosnąca dezinformacja i krążące teorie spiskowe,
- zwiększająca się polaryzacja społeczeństw,
- utrzymująca się różnica w jakości edukacji pomiędzy krajami V4 a lepiej radzącymi sobie państwami UE,
- pogarszanie się stanu państwa prawa,
- pojawiające się przemiany w sektorze energetycznym.
Zrównoważone innowacje w państwach Grupy Wyszehradzkiej
Niektóre z najbardziej efektywnych ścieżek zrównoważonych innowacji wskazanych w trakcie badania Delphi, które skutecznie adresowałyby powyższe trendy, to:
- rozwinięcie zdolności społeczeństwa obywatelskiego,
- ożywienie edukacji – zarówno poprzez nadanie priorytetu przedmiotom STEM i powiązanie ich z tematyką SSH, jak i poprzez innowacyjne praktyki nauczania i inne innowacje pedagogiczne,
- monitorowanie infosfery w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się teorii spiskowych i ukierunkowanych kampanii dezinformacyjnych oraz poprawa dostępu do zróżnicowanych źródeł informacji,
- wprowadzenie skutecznych innowacji społeczno-gospodarczych i politycznych – uniwersalny dochód podstawowy jako przykład do przetestowania,
- zapewnienie pokoju i demokracji w krajach sąsiednich,
- zwiększenie uzależnienia dostępności funduszy unijnych od przestrzegania przez kraj beneficjenta zasad praworządności,
- zwiększenie presji politycznej na świecie w kwestii łagodzenia zmian klimatycznych i adaptacji do nich,
- znalezienie sposobów skutecznego radzenia sobie z niepokojem społecznym związanym z transformacją rynku energetycznego, np. poprzez strategie budowania społeczności lokalnej i rozwój kluczowych umiejętności (takich jak: umiejętności przedsiębiorcze, krytyczne myślenie, myślenie systemowe, orientacja na przyszłość).
Pełen raport w języku angielskim dostępny jest tutaj: V4_2030_Delphi_Study_Report