Foresight korporacyjny: PepsiCo

Foresight korporacyjny: PepsiCo

Przyjrzyjmy się pokrótce markom wykorzystującym foresight. Dziś jest to PepsiCo.

 

Wiele dużych i myślących przyszłościowo firm utworzyło zespoły specjalizujące się w strategicznym foresightcie, planowaniu scenariuszy i analizie trendów. Te zespoły lub konkretne osoby są odpowiedzialne za identyfikację pojawiających się trendów, potencjalnych czynników zakłócających oraz długoterminowych szans i zagrożeń, aktywnie przyczyniając się do tworzenia długoterminowych strategii korporacyjnych. Chociaż trudno jest przedstawić wyczerpującą listę, przedstawiamy szereg przykładów firm znanych z inwestowania w działania foresightowe, które pomagają im osiągnąć długoterminowe cele i pożądaną przyszłość.

 

W 2008 r. firma PepsiCo rozpoczęła projekt mający na celu zbadanie w jaki sposób metody foresightowe mogą być wykorzystywane do ustalania portfela badawczego firmy, uzupełniając tym samym typowe metody zarządzania portfelem. W tym samym roku firma utworzyła dwa nowe działy badawcze, których zadaniem było poszukiwania przełomowych innowacji w obszarach składników, produkcji i pakowania żywności i napojów.

 

Inicjatywa, nazwana Research Foresights miała na celu pomóc badaczom sprostać szeregowi wyzwań, z którymi często borykają się długoterminowe programy innowacji w dużych korporacjach. Dotyczyło to w szczególności poznawania rynków, które jeszcze nie istnieją, identyfikowanie przełomowych pomysłów, przenoszenie innowacji do operacji, osadzanie orientacji portfelowej w zarządzaniu projektami przełomowych innowacji. Projekt ten umożliwił współpracę działów innowacji i strategii oraz pozwolił uniknąć podejścia “stop-and-start” w przełomowych projektach innowacyjnych.

 

W procesie foresightowym wykorzystano szereg narzędzi i metod, m.in.: wewnętrzny audyt futures, koła implikacji, scenariusze indukcyjne, opcje punktu widzenia, skan środowiskowy słabych sygnałów, prognozę technologiczną i partycypacyjne futures.

 

Proces ten pozwolił zidentyfikować rynki, które wówczas nie istniały, ale zaistniały za 5 do 10 lat, a także stworzył treści dotyczące przyszłości, które umożliwiły firmie inwestowanie w platformy innowacji oparte na nowych przełomowych pomysłach. Scenariusze zostały szeroko zakomunikowane w całej organizacji, wpływając na plany strategiczne i ułatwiając drogę przechodzenia innowacji do zarządzania operacyjnego.

 

Dowiedz się więcej!

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:

 

 

Zapisując się do naszego newslettera jednocześnie wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych przez Ciebie danych. Administratorem Twoich danych osobowych jest 4CF Sp. z o.o., z siedzibą przy Plac Trzech Krzyży 10/14, 00-499 Warszawa.

Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu wysyłania informacji dotyczących 4CF Sp. z o.o. i jej działalności drogą e-mailową. Twoje dane będą przetwarzane do czasu odwołania zgody – odpowiedni link będzie zawarty w każdym wysłanym przez nas newsletterze. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do przesyłania informacji dotyczących 4CF Sp. z o.o. i jej działalności. Przekazane przez Ciebie dane osobowe możemy przekazywać naszym dostawcom, którym zlecimy usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych, np. dostawcom usług IT. Takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z nami i tylko zgodnie z naszymi poleceniami. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej informacji o przysługujących Ci prawach oraz o przetwarzaniu Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.