Foresight korporacyjny: PepsiCo
Foresight korporacyjny: PepsiCo
Przyjrzyjmy się pokrótce markom wykorzystującym foresight. Dziś jest to PepsiCo.
Wiele dużych i myślących przyszłościowo firm utworzyło zespoły specjalizujące się w strategicznym foresightcie, planowaniu scenariuszy i analizie trendów. Te zespoły lub konkretne osoby są odpowiedzialne za identyfikację pojawiających się trendów, potencjalnych czynników zakłócających oraz długoterminowych szans i zagrożeń, aktywnie przyczyniając się do tworzenia długoterminowych strategii korporacyjnych. Chociaż trudno jest przedstawić wyczerpującą listę, przedstawiamy szereg przykładów firm znanych z inwestowania w działania foresightowe, które pomagają im osiągnąć długoterminowe cele i pożądaną przyszłość.
W 2008 r. firma PepsiCo rozpoczęła projekt mający na celu zbadanie w jaki sposób metody foresightowe mogą być wykorzystywane do ustalania portfela badawczego firmy, uzupełniając tym samym typowe metody zarządzania portfelem. W tym samym roku firma utworzyła dwa nowe działy badawcze, których zadaniem było poszukiwania przełomowych innowacji w obszarach składników, produkcji i pakowania żywności i napojów.
Inicjatywa, nazwana Research Foresights miała na celu pomóc badaczom sprostać szeregowi wyzwań, z którymi często borykają się długoterminowe programy innowacji w dużych korporacjach. Dotyczyło to w szczególności poznawania rynków, które jeszcze nie istnieją, identyfikowanie przełomowych pomysłów, przenoszenie innowacji do operacji, osadzanie orientacji portfelowej w zarządzaniu projektami przełomowych innowacji. Projekt ten umożliwił współpracę działów innowacji i strategii oraz pozwolił uniknąć podejścia “stop-and-start” w przełomowych projektach innowacyjnych.
W procesie foresightowym wykorzystano szereg narzędzi i metod, m.in.: wewnętrzny audyt futures, koła implikacji, scenariusze indukcyjne, opcje punktu widzenia, skan środowiskowy słabych sygnałów, prognozę technologiczną i partycypacyjne futures.
Proces ten pozwolił zidentyfikować rynki, które wówczas nie istniały, ale zaistniały za 5 do 10 lat, a także stworzył treści dotyczące przyszłości, które umożliwiły firmie inwestowanie w platformy innowacji oparte na nowych przełomowych pomysłach. Scenariusze zostały szeroko zakomunikowane w całej organizacji, wpływając na plany strategiczne i ułatwiając drogę przechodzenia innowacji do zarządzania operacyjnego.