Foresight korporacyjny: Decathlon
Foresight korporacyjny: Decathlon
Przyjrzyjmy się pokrótce markom wykorzystującym foresight. Dziś jest to Decathlon.
Wiele dużych i myślących przyszłościowo firm utworzyło zespoły specjalizujące się w strategicznym foresightcie, planowaniu scenariuszy i analizie trendów. Te zespoły lub konkretne osoby są odpowiedzialne za identyfikację pojawiających się trendów, potencjalnych czynników zakłócających oraz długoterminowych szans i zagrożeń, aktywnie przyczyniając się do tworzenia długoterminowych strategii korporacyjnych. Chociaż trudno jest przedstawić wyczerpującą listę, przedstawiamy szereg przykładów firm znanych z inwestowania w działania foresightowe, które pomagają im osiągnąć długoterminowe cele i pożądaną przyszłość.
Decathlon jest jednym z największych na świecie sprzedawców artykułów sportowych, zatrudniającym ponad 108 000 pracowników w ponad 70 krajach. Jednym z tradycyjnych produktów Decathlon, dostarczanych co 2 lub 3 lata, było tworzenie publikacji z makro trendami dla świata. Pracownicy firmy mogli dzielić się własnymi wizjami w ramach tworzenia tej publikacji. Następnie w 2018 r. podjęto ryzyko otwarcia procesu kreatywnego przewidywania i tworzenia tej publikacji na znacznie szerszy ekosystem.
Pragnąc, aby wcześniej opracowana Wizja 2026 ewoluowała jeszcze dalej, Decathlon wraz ze swoimi pracownikami podjął się stworzenia nowej wizji na rok 2030. W ciągu siedmiu miesięcy Decathlon zaangażował 92 000 pracowników, klientów i partnerów w proces współtworzenia nowej wizji. Proces rozpoczął się od wewnętrznego dialogu i badań takich obszarów jak przyszłość życia, przyszłość ludzi i przyszłość sportowców. W styczniu 2020 r. rozszerzono dialog na zewnętrznych interesariuszy. Proces wspierały szeroko zakrojone działania komunikacyjne. To inkluzywne, hybrydowe podejście obejmowało fizyczne warsztaty na całym świecie oraz wielojęzyczną platformę cyfrową Decathlon Vision 2030. Wysiłki te wyznaczyły Terytoria Eksploracji – kształtując podstawy wizji wokół tematów takich jak przyszłość ludzkości, zmiany technologiczne i przejście od perspektywy indywidualnej do zbiorowej. Pomimo nieoczekiwanych wyzwań związanych z pandemią COVID-19, Decathlon kontynuował proces dzięki 100% cyfrowym warsztatom. Ostatecznie Wizja 2030 musiała zostać jednak przekształcona w Wizję 2021 ze względu na pandemię i działania wymagane tu i teraz. Charlie Felgate, wizjonerski lider kierujący ruchem Decathlon Vision, odegrał kluczową rolę w organizacji tej transformacyjnej podróży.