Foresight korporacyjny: BASF
Foresight korporacyjny: BASF
Przyjrzyjmy się pokrótce markom wykorzystującym foresight. Dziś jest to BASF.
Wiele dużych i myślących przyszłościowo firm utworzyło zespoły specjalizujące się w strategicznym foresightcie, planowaniu scenariuszy i analizie trendów. Te zespoły lub konkretne osoby są odpowiedzialne za identyfikację pojawiających się trendów, potencjalnych czynników zakłócających oraz długoterminowych szans i zagrożeń, aktywnie przyczyniając się do tworzenia długoterminowych strategii korporacyjnych. Chociaż trudno jest przedstawić wyczerpującą listę, przedstawiamy szereg przykładów firm znanych z inwestowania w działania foresightowe, które pomagają im osiągnąć długoterminowe cele i pożądaną przyszłość.
BASF ma długą historię korzystania z foresightu. Obecnie wewnętrzny think tank w BASF wykonuje szereg funkcji prognostycznych, aby zrozumieć zmiany i zidentyfikować nowe możliwości biznesowe i pola wzrostu.
Misją BASF New Business GmbH (BNB) jest rozwijanie nowych obszarów biznesowych poza istniejącym portfolio Grupy BASF. Firma śledzi długoterminowe trendy i innowacyjne tematy w przemyśle i społeczeństwie, a także nowe przyszłe rynki, analizuje ich potencjał wzrostu i sprawdza, czy możliwe nowe obszary biznesowe są odpowiednie dla działalności BASF. Następnie spółka zależna przekształca odpowiednie obszary tematyczne w nowe obszary działalności BASF.
W BNB istnieją cztery obszary operacyjne. Industry Foresight Team identyfikuje i analizuje pola poszukiwań nowych możliwości biznesowych na nowych rynkach dla BASF. Misją działającego na całym świecie zespołu Scouting & Evaluation Team jest dalszy rozwój i ocena nowych pomysłów biznesowych zidentyfikowanych przez Industry Foresight Unit. New Business Incubation Team systematycznie rozwija pomysły biznesowe i plany przyjęte przez Scouting & Evaluation Team w celu osiągnięcia realnej koncepcji, a także wprowadza nowe rozwiązania na rynek. Zespół ds. ekspansji biznesowej wspiera nowe obszary działalności poprzez funkcje marketingu, sprzedaży i technologii. BNB obejmuje również Chemovator GmbH, spółkę zależną BNB, która służy jako wewnętrzny inkubator BASF, oferując chronioną przestrzeń dla wszystkich pracowników w celu przyspieszenia wprowadzania na rynek innowacyjnych pomysłów biznesowych. Ponadto BNB posiada obecnie trzy jednostki Business Build-Up: Druk 3D (w postaci należącej w całości do BNB spółki zależnej BASF 3D Printing Solutions GmbH), E-Power Management i Functional Feed Additives (Funkcjonalne Dodatki Paszowe).
BNB koncentruje się na nowych materiałach, technologiach i rozwiązaniach systemowych opartych na chemii, napędzając w ten sposób postęp technologiczny poprzez opracowywanie nowych produktów.
BNB ściśle współpracuje z globalnymi programami badawczymi BASF i działami korporacyjnymi w celu oceny technologii i rynków. Współpracuje również z instytucjami badawczymi, uniwersytetami, start-upami i partnerami przemysłowymi.