SAnSE: Nowatorska koncepcja ewaluacji Futures Literacy
SAnSE: Nowatorska koncepcja ewaluacji Futures Literacy
SAnSE: Nowatorska koncepcja ewaluacji zaprezentowana przez 4CF na sympozjum UNESCO-PMU: w dążeniu do stworzenia ram ewaluacyjnych Futures Literacy
Jaki jest twój poziom futures literacy? Mój wynosi 42. Dobra, żartuję, ale też nie.
Wyzwanie
Zdolność danej osoby do „korzystania z przyszłości”, posiadanie „wysokich umiejętności w zakresie futures literacy” lub „świadomości przyszłości” jest niezwykle trudne do uchwycenia, co stwarza poważne trudności w przedstawianiu jakiejkolwiek aktywności jako zwiększającej umiejętności w zakresie futures literacy . Zdolność danej osoby do rozumienia, przewidywania i przygotowywania się na przyszłość nie powinna być mylona z dokładnością przewidywań dotyczących przyszłości, która, choć teoretycznie łatwiejsza do zmierzenia (poza czasem potrzebnym na takie badania), jest niedopasowana do koncepcji umiejętności posługiwania się przyszłością i współczesnych studiów nad przyszłością.
Koncept
Mając to wszystko na uwadze, opracowaliśmy koncepcję nowatorskiego narzędzia do oceny i porównywania różnych działań zwiększających świadomość w zakresie przyszłości: Survey for Anticipatory Stance Evolution (SAnSE). Koncepcja ta została pierwotnie opracowana w 4CF na potrzeby projektu UNESCO Imagining Africa’s Futures, ale nigdy nie została wykorzystana w praktyce. Celem SAnSE jest uchwycenie zmian w postrzeganiu przyszłości przez poszczególne osoby w wyniku uczestnictwa w jakimkolwiek działaniu, które ma na celu zwiększenie ich umiejętności w zakresie futures literacy (warsztaty foresightowe, Laboratorium Futures Literacy, czytanie książki lub oglądanie wykładów na temat studiów nad przyszłością itp.) SAnSE ma również na celu porównanie różnych działań pod względem zmiany „postawy antycypacyjnej”, którą wywołują, umożliwiając w ten sposób (teoretycznie) identyfikację bardziej skutecznych podejść.
Pełen artykuł o metodzie SAnSE dostępny jest w języku angielskim tutaj.
Więcej informacji na temat Sympozjum
Niestety jest już za późno, aby dołączyć do inspirującego sympozjum UNESCO-PMU, ale dobrą wiadomością jest to, że można przeczytać raport podsumowujący sympozjum, a na stronie wydarzenia można znaleźć biografie prelegentów, a także prezentacje, które zgodzili się udostępnić, w tym prezentację 4CF na temat koncepcji SAnSE (po angielsku). Wygląda też na to, że, może to nie być ostatnie tego typu sympozjum – zdecydowanie nie możemy się doczekać kolejnych!