Poezja jako metoda Futures Literacy
Poezja jako metoda Futures Literacy
W naszym szybko zmieniającym się świecie można zadać sobie pytanie, czy istnieje potrzeba, a nawet sens wprowadzania poezji w odpowiedzi na wyzwania, przed którymi stoimy? My twierdzimy, że tak. Podążamy przy tym za tokiem rozumowania biologa Gregory’ego Batesona, który wyjaśnia, że: “Jednym z powodów, dla których poezja jest ważna w poznawaniu świata, jest to, że w poezji zestaw relacji zostaje odwzorowany na poziomie różnorodności w nas, do którego normalnie nie mamy dostępu. Wydobywamy ją w poezji. W poezji możemy dać sobie nawzajem dostęp do zestawu relacji w drugiej osobie i w świecie, którego zazwyczaj nie jesteśmy świadomi, że w nas istnieje. Potrzebujemy więc poezji jako wiedzy o świecie i o nas samych, ze względu na to mapowanie od złożoności do złożoności” (Bateson 1972).
W tym kontekście zespoły 4CF, Finland Futures Research Centre i Climate-KIC zorganizowały półtoragodzinny warsztat podczas konferencji Learning Futures – Futures of Learning. Celem było odkrycie nowych możliwości, w jaki sposób długoterminowość jako temat i poezja jako metoda mogą zostać włączone do procesów wspierających osobiste i zbiorowe umiejętności Futures Literacy.