Projekt Erasmus+: Mind the Missions

Oferta edukacyjna zwiększająca kompetencje personelu samorządowego w zakresie planowania przestrzennego, foresightu strategicznego oraz zarządzania projektami

Zadanie

Projekt Erasmus+ Mind the Missions (KA220-ADU: Partnerstwa współpracy w edukacji dorosłych) miał na celu wypracowanie oferty edukacyjnej zwiększającej kompetencje personelu samorządowego w zakresie stosowania narzędzi planowania przestrzennego, foresightu strategicznego oraz zarządzania projektami. Głównym zadaniem było opracowanie innowacyjnych metod nauczania, wykorzystujących technologie cyfrowe i wspierających współrządzenie partycypacyjne w kontekście misji: neutralne klimatycznie i inteligentne miasta.

Rozwiązanie

Aby osiągnąć zamierzone cele zorganizowano szereg warsztatów i szkoleń w trzech głównych obszarach: foresighcie strategicznym, planowaniu przestrzennym i zarządzaniu projektami, które miały na celu:

  • Warsztat 1: Future Proofing – Koncentrował się na technikach analizy scenariuszy przyszłości i konceptualizacji nowych projektów, angażując interesariuszy z miast Amarante i Walencja w interaktywne ćwiczenia wykorzystujące metody studiów nad przyszłością.
  • Warsztat 2: Geodesign – Wykorzystano oprogramowanie Geodesign Hub do oceny i tworzenia spójnych scenariuszy rozwoju przestrzennego, zapewniając uczestnikom narzędzia do efektywnego planowania.

Warsztat 3: Zarządzanie Projektami – Skupiał się na metodach zarządzania projektami, oferując uczestnikom wiedzę na temat metodologii projektowej, dostosowanej do celów i misji miejskich.

Efekt

Wyniki projektu obejmują stworzenie zestawu Narzędzi Przyszłości, które wspierają miasta w opracowywaniu i wdrażaniu strategii długoterminowych, z uwzględnieniem przyszłościowych wyzwań i lokalnych potrzeb. Powstały także dwa projekty prototypowe – Miejski Ogród Edukacyjny w Walencji i Zrównoważone Społeczności Energetyczne w Amarante, które stanowią modelowy przykład zaadresowania misji miejskich i są na wystarczającym poziomie zaawansowania koncepcyjnego do ubiegania się o ich finansowanie.

Dzięki opracowanym narzędziom i warsztatom, przedstawiciele lokalnych samorządów zyskali nowe kompetencje i poznali metody, które pomogą im w efektywnym zarządzaniu projektami, planowaniu przestrzennym i integracji innowacyjnych metod nauczania w edukacji dorosłych. Projekt przyczynił się do budowania lokalnych społeczności odpornych na zmiany w makrootoczeniu oraz promował dobre praktyki zaangażowania obywatelskiego w planowanie rozwoju miast.