Urząd Statystyczny
Rozwój kompetencji Korpusu analityków Urzędu m.st. Warszawy w zakresie metod foresightowych.


Zadanie
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu zlecił 4CF przeprowadzenie badań jakościowych metodą delficką w zakresie zagadnień dotyczących scenariuszy przyszłości metaverse w kontekście handlu detalicznego i komunikacji marketingowej z udziałem 15 ekspertów zajmujących się tematyką foresightową zarówno w aspekcie socjologicznym, jak i technologicznym.

Rozwiązanie
Zespół 4CF zaprojektował badanie delfickie, na które złożyła się współpraca z badaczkami Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nad zebraniem i sformułowaniem hipotez delfickich do badania, rekrutacja międzynarodowej grupy ekspertów i ekspertek w dziedzinie metaverse, handlu detalicznego i komunikacji marketingowej, a następnie przeprowadzenie badania delfickiego z wykorzystaniem platformy do badań delfickich w czasie rzeczywistym 4CF HalnyX.

Efekt
W ramach badania zebrane zostały dane dotyczące oceny poszczególnych hipotez przez międzynarodowe grono ekspertów i ekspertek pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia i wpływu na handel detaliczny i komunikację marketingową wraz z komentarzami o charakterze jakościowym. Oszacowany został konsensus opinii eksperckich w oparciu o rozstęp międzykwartylowy i współczynnik zmienności, a następnie przygotowane zostały ich matryce korelacji. Na tej podstawie dokonane zostało klastrowanie hipotez diagraficzną metodą Czekanowskiego, które posłużyło do stworzenia trzech zalążkowych scenariuszy przyszłości wpływu metaverse na handel detaliczny i komunikację marketingową. Rezultaty badania zostały wykorzystane w publikacji naukowej.