4CF - Surf the Future

Analizy i Publikacje

Antytrendbook przygotowany dla First Data Polska

First Data Polska, właściciel marki Polcard, ogłosiła premierę raportu „Antytrendbook” podsumowującego Laboratorium Przyszłości – spotkanie ekspertów z branży bankowej organizowane corocznie przez firmę.

Publikacja powstała przy udziale blisko 100 przedstawicieli sektora bankowego, ekspertów First Data i firmy 4CF Strategic Foresight. W trakcie ostatniej edycji pod hasłem „Przyszłość zaczyna się tam, gdzie kończą się trendy” uczestnicy dyskutowali o kierunkach rozwoju rynku bankowego. Punktem wyjścia do opracowania „Antytrendbooka” było 5 dyskutowanych trendów:

1.            Erozja cyberbezpieczeństwa

2.            Zwiększenie personalizacji i indywidualizowanie doświadczenia klienta

3.            Wzrost konkurencyjności instytucji niebankowych typu fin-tech

4.            Wzrost nieufności względem banków

5.            Wzrost mobilności przez digitalizację i dematerializację

Przyszłość według First Data

– Laboratorium Przyszłości stało się otwartą platformą komunikacyjną do wymiany poglądów i idei o rozwoju polskiej bankowości z czołowymi ekspertami z branży, którzy na co dzień konkurują ze sobą i chronią dostępu do swoich zasobów intelektualnych. Zauważyliśmy bowiem, że samo podążanie za trendami nie wystarcza – mówi Jolanta Rycerz, członek zarządu First Data Polska. – Jeżeli chcemy mieć wpływ na przyszłość organizacji, usługi czy produktu, musimy znać najnowsze trendy i umieć je kwestionować, szukając argumentów za i przeciw, czyli hipertrendów i antytrendów. Drogowskazem do takich działań jest „Antytrendbook” Laboratorium Przyszłości First Data.

Za metodologię i opracowanie merytoryczne publikacji odpowiada firma 4CF Strategic Foresight, która specjalizuje się w foresighcie strategicznym i badaniu przyszłości różnorodnych branż.

– „Antytrendbook” to nie tylko podsumowanie warsztatów Laboratorium Przyszłości. To również przydatne narzędzie analizy strategicznej, z którego skorzystają czytelnicy oraz ich organizacje poszukujące odpowiedzi na pytania, jak może kształtować się ich przyszłość i przyszłość ich otoczenia – dodaje Norbert Kołos, partner zarządzający 4CF Strategic Foresight.

Tegoroczny raport poza wysoką wartością merytoryczną ma także nietypową konstrukcję. Podstawę „Antytrendbooka” stanowią scenariusze przyszłości, jakie mogą wpłynąć na każdą firmę z branży finansowej. Formuła tworzenia mniej lub bardziej możliwych rozwiązań pozwala znaleźć takie, które albo zahamują trend rozwoju, albo wzmocnią i przyspieszą zmiany.

Raport z Laboratorium Przyszłości „Antytrendbook” można pobrać pod tym adresem