Jak utrzymywać przewagę strategiczną?

Co to jest foresight?

Foresight to naukowa metoda stosowana do budowania długookresowej wizji rozwojowej, wyznaczania kierunków i celów, a w tym kontekście planowania bieżących zadań.

Foresight wykracza poza tradycyjne prognozowanie, oparte na ekstrapolacji trendów. Uwzględnia nieciągłości, które przynoszą rewolucyjne zmiany na rynku. Intuicja to za mało. Sprawdzona metodologia pozwala nam na identyfikację przyszłych szans i zagrożeń oraz przełożenie ich na konkretne rekomendacje.

Analizy dla przedsiębiorstw przyszłości

Narzędzia i analizy Foresightowe przygotowane przez zespół 4CF to także doskonałe przyrządy systemu wczesnego ostrzegania, dzięki któremu można monitorować otoczenie biznesowe, pozwalające:

  • identyfikować słabe sygnały zmian
  • wykrywać pojawiające się trendy
  • umieć ocenić ich skutek
  • przełożyć je na wiarygodne scenariusze
  • wypracować strategiczne rekomendacje
  • skutecznie kwestionować przyjęte założenia,

aby uzyskać trwałą umiejętność szybkiego dostosowywania się do zmieniających warunków rynkowych.

Dlaczego Foresight jest mi potrzebny?

Czy chciałbyś poznać długoterminowe konsekwencje swoich decyzji, zanim je podejmiesz? Jak szybko umiesz dostosować się do nagłych zmian na rynku? Jak dobrze znasz ewoluujące potrzeby swoich klientów? Czy widzisz i uwzględniasz ryzyka w perspektywie 5 lat i dłuższej? Co robisz, aby Twoja firma była bardziej konkurencyjna w przyszłości?

Lepiej od konkurencji wykorzystuj szanse…

Dzisiejszy biznes to żeglowanie po niezbadanych wodach od globalnych kryzysów do okresów szalonego rozkwitu. 4CF, jako pierwsza firma na polskim rynku oferuje innowacyjne uzupełnienie analiz krótkoterminowych perspektywą długoterminową, która da Twojej firmie pełen obraz sytuacji. Długofalowe analizy bazujące na metodologii foresightu strategicznego w biznesie są nowością w Polsce, a już ugruntowaną praktyką w krajach Europy Zachodniej. Oferta 4CF to jedyne tego typu rozwiązanie na polskim rynku, atrakcyjne zarówno dla dużych, jak i mniejszych firm.

Potrzebujemy identyfikować coraz wcześniejsze sygnały zmian jednocześnie coraz lepiej określając ich możliwe implikacje, aby:

– wiedzieć jakie szanse rynkowe możemy wykorzystać do budowy przewagi nad konkurencją,

– jakie scenariusze doprowadzą do wystąpienia konkretnych szans w konkretnym czasie i miejscu,

– jakie podjąć kroki dziś, aby zrealizować pożądane scenariusze, nawet o odległej perspektywie,

Aby móc nawigować po burzliwym oceanie biznesu z perspektyw bocianiego gniazda, a nie dolnego pokładu.

…i identyfikuj zagrożenia, które niesie przyszłość.

Strategie długoterminowe

Co robić, żeby Państwa strategia pozwoliła nie tylko zdobyć, ale także utrzymać przewagę? Foresight wykracza poza tradycyjne prognozowanie, oparte na ekstrapolacji trendów. Uwzględnia nieciągłości, które przynoszą rewolucyjne zmiany na rynku. Intuicja to za mało. Sprawdzona metodologia pozwala nam na identyfikację przyszłych szans i zagrożeń oraz przełożenie ich na konkretne rekomendacje.

Jakie korzyści płyną z foresightu biznesowego?

Nawet stosunkowo niewielkie inwestycje w analizy typu foresight przynoszą wymierne korzyści, ponieważ zdobyta dzięki nim wiedza i lepsze zrozumienie zagadnień koniecznych do podjęcia właściwych decyzji strategicznych pozwalają managerom na zwiększenie zyskowności firmy.

Efekty:

  • OSIĄGANIE CELÓW BIZNESOWYCH W WARUNKACH NIEPEWNOŚCI
  • SCENARIUSZE ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA, RYNKU, PRODUKTU
  • EKSPERCKIE RAPORTY O SZANSACH I ZAGROŻENIACH
  • ZWIĘKSZONA ZDOLNOŚĆ ADAPTACYJNA PRZEDSIĘBIORSTWA
  • STRATEGIA UWZGLĘDNIAJA SZEROKĄ PERSPEKTYWĘ RYNKOWĄ

Nie bez znaczenia jest fakt, że tworzenie scenariuszy i antycypacja przyszłości umożliwiają firmom lepsze odnalezienie się w sytuacjach kryzysowych. Na rynku dotkniętym kryzysem często są w stanie przetrwać jedynie ci, którzy w porę stworzyli alternatywne scenariusze działania. Adaptacja firm wykorzystujących metodologię foresightu biznesowego do zmieniających się warunków zewnętrznych jest znacznie lepsza. Przykładem może być Shell, który mimo kryzysu naftowego w roku 1973 zwiększył swoją przewagę konkurencyjną dzięki posiadaniu alternatywnych scenariuszy działania.

Jeśli zatem zależy Ci na tym, aby Twoja firma była o krok przed konkurencją, jeśli szukasz możliwości rozwoju, jeśli zastanawia Cię w co warto zainwestować albo niepokoi Cię przyszłość rynku na którym działasz – z pewnością warto zastanowić się nad foresightem.

Umów się z nami na spotkanie

Proponujemy spotkanie w dogodnym dla Państwa miejscu i czasie, podczas którego zaprezentujemy narzędzia związane z foresightem biznesowym oraz zapoznamy się z Państwa potrzebami i zaproponujemy indywidualne rozwiązania.